януари 03, 2019

Хранене според сезона


„…Друг прост въпрос, който напълно се игнорира от диетолозите, както и от всички потребители е този за сезонността на продуктите. Първите вероятно го правят, защото не биха искали да се конфронтират с бизнеса, докато вторите са увлечени от възможността.
За какво точно става дума? Благодарение на отопляемите оранжерии и товарните самолети, днес можем да се храним с любимите си храни през цялата година. От гледна точка лидерството на небцето при вземането на решение как да се храним, това изглежда супер новина. Проблемът е по-скоро за тялото ни. Едва ли ще откриете изследване по въпроса как се отразяват на тялото ни грешните сигнали, които подаваме с извън сезонните храни. Може някой да ви напомни, че те се отглеждат с помощта на химически препарати, които в крайна сметка ги превръщат в токсични за организма, но никой не ще предупреди за главната скрита опасност. Логично е пак, все същата еволюция отговорна за всичко друго, да е приучила телата ни да получават точно определени вещества през различните сезони. Ако се обърнем към традицията ще открием, че през лятото характерната храна е била предимно зеленчукова (със студен характер), докато през зимата се е наблягало повече на лютиви, ферментирали и готвени храни, балансиращи температурата на околната среда. Този проблем е доста добре застъпен в аюрведичната медицина, базираща се на основата на хилядолетни емпирични наблюдения. Тя не би ви посъветвала да ядете домат и краставица през зимата, както и ряпа през лятото.

март 14, 2018

Източници на калций за вегани

 От елементите, влизащи в състава на нашия организъм, калцият заема пето място след първите четири най-главни: въглерод, кислород, водород и азот. В човешкия организъм в нормални граници се съдържа около 2,5кг калций: 99% в костите, зъбите, ноктите, косата, а 1% в кръвта и клетките на меките тъкани. Дефицита на калций в човешкия организъм води до високо кръвно налягане, остеопороза, поява на камъни в бъбреците и жлъчката и др.

 Скелетът представлява хранилище на калция. При обилно постъпване на калций, той се отлага в крайните участъци на костите във вид на игловидни кристали. Тези запаси се изразходват в период на стрес, за да удовлетворят увеличената потребност на организма, особено когато постъпването на калций с храната е недостатъчно(например при рязка промяна на времето или по време на бременност при жените и т.н.). Но когато запасите се изразходват, организмът използва калцият от самите кости и в този случай е възможно развитието на остеопороза – размекване, крехкост и трошливост на костната тъкан. Тези явления са характерни за определени периоди от живота: бременност, кърмене, при бурни периоди на растежа, по време на съзряване при децата, климактериума при жените, ред заболявания на червата, ендокринната система(когато е нарушено усвояването на калций) и други заболявания на опорно-двигателния апарат. Освен това калцият е необходим за съсирването на кръвта, съкращаването и отпускането на сърдечния мускул, за запазване на зъбите здрави. Недостигът на калций води до повишена нервна възбудимост. Според мнението на повечето учени, достатъчното количество калций в периода на растежа и младостта поддържа организма дълги години млад.
 Дневната доза калций в дажбата на човека, според различни източници, се колебае между 800 и 1500 милиграма. Препоръчват се следните нормативи: при бременни 1000 мг, кърмачки – 1200 мг, деца от 1 до 5 г. - 800-900 мг, от 6 до 17г – 1200-1500 мг, възрастни 800 мг, в период на климактериум – до 1500 на денонощие.


Източник: „Биокалциеви добавки“, Тибетско китайска народна медицина

https://prirodata-i-nie.blogspot.bg/2018/03/blog-post.html