март 18, 2011

Трите бели отрови

Ограничавайки употребата на брашно, сол и захар във всекидневното си меню, ще подобрите вашето здраве. Прочетете, за да разберете защо...
 Храни като бял хляб,зърнени храни и захар са високо киселинообразуващи, ако са в преработено състояние. Този ефект намалява, ако те се консумират в естествено състояние като естествени кафява захар, пълнозърнест хляб и природен кафяв ориз. По подобен начин, прекомерната употреба на сол също води до образуване на киселини и вреди на организма.

Бяло брашно
Пълнозърнестите храни, които са полезни за организма, се превръщат в нещо вредно за тялото ни чрез преработката им. В процеса на смилане се отстраняват редица полезни съставки. Външната обвивка, наречена трици (фибри), се отстранява и впоследствие се изхвърля или се продава в магазини за здравословни храни. Зародишът, който съдържа всички хранителни вещества, също се отстранява. Останалите съставки се смилат на фин прах, които не са чисто бели и след това се избелват. Това води до загуба на полезните съставки на брашното, като белтъчини, мазнини, тиамин и витамини, в процеса на рафиниране. Според някои проучвания това увеличава риска от запек и други храносмилателни смущения.

Бяла захар
Захарта е сред най-често срещаните сладки въглехидрати, използвани в цял свят, и се съдържа в почти всички обработени и опаковани продукти. Тя бива няколко вида - захароза, тръстикова захар, декстроза или гроздова захар, захар или левулоза, плодове и лактоза или млечна захар. Захарта, съдържаща се в плодовете, се нарича фруктоза. Бялата захар се произвежда в големи количества. Тя се извлича от захарна тръстика и цвекло. Когато се яде, тя бавно се превръща в левулоза и декстроза, защото не може да бъде използвана от организма в първоначалната си форма.
Има все повече доказателства от много медицински източници, че бялата захар е изключително вредна за здравето. Топлината и химическият процес, използван в производството на захар, убиват витамините и разделят минералните елементи, протеините и другите вещества от сока, оставяйки само чиста кристална захар, лишена от минерали и животоподдържащи витамини.
Бялата захар има много големи недостатъци. Прекаленото използване на бяла захар може да доведе до хиперацидитет и възпаление. То също е свързано със затлъстяване, зъбен кариес, диабет и исхемична болест на сърцето.
Бялата захар доставя само калории без хранителна стойност на организма. Рисково е развитието на наднормено тегло. Най-вредното въздействие на захарта е върху зъбите. Тя се разтваря бързо в слюнката и намира своето място в бактериалния слой на зъбите, известен като плака. Там захарта се преобразува в киселина. Тя разяжда емайла и причинява кариес.
Естествени захари, като кафява захар, тъмна меласа и мед, са за предпочитане пред бяла рафинирана захар, защото те съдържат някои витамини и минерали. Суровият мед съдържа и ензими. При натрупване на токсини, други органи, като например червата, бъбреците, кожата и белите дробове, са претоварени и не могат да се освободят от тези вредни вещества толкова бързо, колкото се произвеждат. Нарушава се електролитният баланс на организма и това стимулира развитието на болестотворни процеси.

Сол
Нуждата на човека от натриев хлорид, химичното наименование на готварска сол, е предмет на спор от началото на медицинската практика. Той е химично съединение, което се среща в морето, в почвата, а също така се среща естествено в храната. Натриевият хлорид е важен фактор за поддържане на алкално-киселинното равновесие на организма и е необходим за предаването на нервни импулси. Важен е също за производство на солна киселина в стомаха. По този начин, определено количество сол в системата е от съществено значение за живота, но в много малки количества, вариращи от 10 до 15 грама дневно, в зависимост от климата и професията на лицето. Много хора, обаче, използват твърде много сол. Това натоварва допълнително бъбреците и може да доведе до високо кръвно налягане.
Приемът на прекалено много сол може да създаде изкуствена жажда. Така човек пие огромно количество вода и това води до затлъстяване. Прекомерният прием на сол може да доведе до язва на стомаха, рак на стомаха, втвърдяване на артериите и сърдечни заболявания. Препоръчително е да се намали или спре напълно солта в случаи на хронични заболявания като високо кръвно налягане, артрит и алергии. В случай, че пълното избягване не е възможно, то могат да се добавят в много малки количества след готвене.

д-р Калина Илиева

Статията е предоставена от Списание „ЗДРАВЕЙ! остани здрав!”


Няма коментари:

Публикуване на коментар